Čihák Eugen

Nový hřbitov

Shrnutí

Čislo hrobu
Pce-n-hrobka-116
Umístění hrobového místa:
II. A
Datum Narození:
1885
Datum úmrtí:
1958
Profese:
průkopník letectví
Status:
TOP
GPS [lat,lon]:
[50.02010, 15.77865]
GPS odkaz:
Otevřít mapu
Hodnocení:

Popis hrobu

Narozen *31.5.1885
Zemřel + 8.5.1958

Narodil se 31.5.1885 ve Vinkovicích v Chorvatsku.

Měšťanskou školu a reálku navštěvoval v Pardubicích potom, obchodní akademii v Chrudimi. Studium ukončil na Českoslovanské obchodní akademii v Praze v l.1905/1906. Vojenskou službu absolvoval jako jednoroční dobrovolník v l.1906-07 u tyrolských císařských horských myslivců.

R.1909 se v Pardubicích začal zabývat letectvím, zpočátku ve spolupráci s bratrance Ing.Janem Kašparem, od jara 1910 hlavně s bratrem Hugo Čihákem.

Po neúspěchu svého prvního letadla v létě 1910 zakoupili ve Francii letadlo SAUNIER, na němž uskutečnili první úspěšní lety v září 1910, bylo zničeno při havárii. Od dubna 1911 byl členem Aviatického družstva v Pardubicích.

Od července r.1911 pořádal veřejné letecké produkce v českých i moravských městech, první 16.7.1911 v Poděbradech. V květnu 1912 získal jako čtvrtý Čech mezinárodní pilotní diplom (rakouské č.51). Vyvinul vlastní velmi progresivní letoun Rapid. V dubnu 1914 se neúspěšně zúčastnil rakouské sportovní letecké soutěže Schichtův let. Do května 1914 uspořádal celkem 33 veřejných vzletů.

R.1914 zůstal jediným aktivním českým ci-vilním letcem v Čechách. Do vypuknutí války postavil s bratrem Hugem 15 letadel, neprodali je, asi jim byla zabavena, v Pardubicích nevznikla letecká továrna, nebyl tu kapitál.

Od 15.12.1914 sloužil do 7.1.1915 jako technický důstojní rakouského letectva, v l.1915-16 jako horský myslivec na italské frontě, kde byl vážně raněn. Po léčení byl propuštěn na trvalou dovolenou. Po válce se věnoval autodopravě.

Asi r.1922 byl jmenován čestným členem Svazu pilotů ČSR. R.1926 nastoupil u Čs. státních aerolinií jako letecký mechanik, později byl správcem leteckého provozu na letišti Praha-Kbely.

V březnu 1939 byl propuštěn. Znovu pracoval v soukromé autodopravě. Po r.1945 učiněn pokus o jeho návrat k ČSA (sám žádost nepodal), ale nebyl přijat.

R.1957 vyšel spisek „Jak jsem létal a padal“, vyprávění průkopníka českého letectví E.Čiháka, které zaznamenal František Gel.

Ten a vzpomínky vysílané i rozhlasem, zpochybňovaly prvenství Ing. Jana Kašpara. Proti tomu protestoval A.J.Kubeš, znalec a obdivovatel Ing.J.Kašpara, pozdější předseda KPP, až na nejvyšších místech.

Ač nedosáhl dementování vzpomínek, probudil v Pardubicích nový zájem o poněkud zapomínaného pardubického prvního českého letce a získal pražského historika českého letectví Pavla Svitáka pro jeho obhajobu a odborné zhodnocení jeho významu a zásluh.

E.Čihák zemřel v noci ze 7. na 8.5.1958 v Praze, pohřben je v Pardubicích.

Přiložené soubory

Fotografie hrobového místa

Mapa

Hodnocení

Celkové hodnocení
Děkujeme vám ! Popište, prosím, své hodnocení